Το σώσαμε ;

September 2nd, 2018 No comments

Είμαστε 10 ημέρες έξω από τα ”μνημόνια” αλλά βρισκόμαστε υπό αυστηρή επιτήρηση από τους δανειστές μας, τους Ευρωπαίους φυσικά και λιγότερο το ΔΝΤ, μία διαδικασία που ξεκινά σε μια εβδομάδα με μόνη την διαφορά ότι σε αυτή  τη φάση οι διαπιστώσεις των επισκέψεων αυτών δεν θα επηρεάζουν τον χρόνο εκταμίευσης κάποιας δόσης. Η κατάσταση αυτή βρίσκει το πολιτικό σύστημα της χώρας βαθιά διχασμένο με τις όποιες διαδικασίες συναίνεσης να μοιάζουν κενό γράμμα, τον λαό κουρασμένο από τα βάρη που κουβάλησε την τελευταία 10ετία και δεν γνωρίζει κανείς για πόσα χρόνια θα κουβαλά ακόμη, και τις αγορές να είναι ήδη αγριεμένες όπως φάνηκε σαφώς από τις συνεχείς υποτιμήσεις της τουρκικής λίρας και τα σχετικά υψηλά spreads των ιταλικών ομολόγων. Δεν γνωρίζω ούτε μπορώ να εκτιμήσω τι διδαχθήκαμε όλα αυτά τα χρόνια και κυρίως τι κατάλαβαν οι πολιτικοί μας ταγοί, οι πρώην, οι νυν και οι επόμενοι, έτσι ώστε να μην επαναλάβουμε τα ίδια λάθη.

Ας κάτσει λοιπόν ο καθένας μας στον καθρέπτη του σπιτιού του, κάνοντας την αυτοκριτική του και ας αναρωτηθεί, για το κακό που έκανε σε όλους μας η ικανοποίηση μικροσυμφερόντων για πολιτικούς λόγους, για τη ζημιά που προκαλέσαμε στην οικονομία από την υπερκατανάλωση με δανεικά, για τη ζημιά που θα προκαλέσουμε στην οικονομία αν δεν λύσουμε αμέσως όλα τα γραφειοκρατικά προβλήματα που βάζουν εμπόδια στην υλοποίηση των επενδύσεων, για τη ντροπή που πρέπει να νοιώσουμε από το γεγονός ότι τα ελληνικά μυαλά εγκαταλείπουν κατά τεκμήριο τη χώρα, για το όνειδος από τη σχεδόν καθολική πρακτική των πολιτικών κομμάτων να νοιάζονται για την επικοινωνία και όχι για την αλήθεια, για τις αχαρακτήριστες, ερασιτεχνικές και παιδαριώδεις πρακτικές που φθάνουν στα όρια της εθνικής προδοσίας, που εκπορεύονται από την άγνοια της έννοιας της εθνικής ισχύος της χώρας και τις επιδιώξεις της, για τις παρεμβάσεις στη δικαιοσύνη , για το μείζον δημογραφικό πρόβλημα της υπογεννητικότητας στη χώρα, για την έλλειψη μελέτης οργάνωσης, προγραμματισμού και σχεδιασμού του μέλλοντος αυτής της χώρας και των πολιτών της , κ.ά.

Θα μπορούσα να γράφω για μέρες όλα αυτά για τα οποία θα πρέπει να αναρωτηθούμε, έτσι ώστε όταν οδηγηθούμε στις κάλπες να επιλέξουμε σοβαρά και σωστά για το αύριο αυτής της πατρίδας, διότι  είναι ο μόνος τρόπος για μας τους πολίτες, να επικροτήσουμε ή να καταδικάσουμε τα πεπραγμένα των πολιτικών κομμάτων αλλά και των πολιτικών προσώπων μεμονωμένα. Ο δρόμος θα είναι μακρύς και οι απαιτούμενες προσπάθειες μεγάλες και επίπονες για να φανεί φως στο τούνελ. Χρειάζεται όμως σκληρή και οργανωμένη δουλειά από όλους και όχι μετάθεση των ευθυνών από την μια κυβέρνηση στην προηγούμενη, άλλως ………..δεν καταλάβαμε τίποτα, δεν μάθαμε τίποτα, οπότε θα είμαστε άξιοι της μοίρας μας και δεν θα μας φταίνε οι άλλοι .

 

 

 

 

Categories: οικονομία Tags:

” Η διεθνής συγκυρία και το ισχυρό ευρώ.”

September 10th, 2017 No comments

Τις τελευταίες ημέρες έχουμε κουραστεί να δεχόμαστε ερωτήσεις για την ανοδική πορεία του ευρώ έναντι του δολαρίου, όπως ”τι συμβαίνει”, ”που οφείλεται”, ”μας αφορά”, ”πάει καλά η Ευρώπη”, ”ποιες είναι οι συνέπειες” κ.ά. Ανησυχεί ο κόσμος και καλά κάνει μετά από  όσα πέρασε και ποιος ξέρει για πόσα χρόνια ακόμη θα περνάει. Το ενοχλητικό όμως είναι ότι κανείς αρμόδιος δεν βγήκε να τους πει μια κουβέντα, να τους εξηγήσει τα καθέκαστα, να τους καθησυχάσει τουλάχιστον για να μπορούν να αντιμετωπίσουν την σκληρή ελληνική πραγματικότητα με όσες δυνάμεις τους έχουν απομείνει. Ψάξτε εσείς να βρείτε τους λόγους, αν είναι μικροπολιτικοί ή άγνοιας ή ότι άλλο. Μόνο ο Στουρνάρας ψέλλισε κάτι αναφερόμενος στην επιθυμία του ΔΝΤ να φύγει από το ελληνικό πρόγραμμα  , αλλά δεν επεκτάθηκε όσο θα έπρεπε. Και φυσικά ο Στουρνάρας εκτέλεσε διαταγή των προϊσταμένων του της ΕΚΤ , δεν εξέφρασε δικές του απόψεις. Έτσι κι’ αλλιώς η ΕΖ το 2018 θα έχει το δικό της ταμείο μεταμορφώνοντας τον ESM σε ρόλο παρόμοιο του ΔΝΤ.

Σκιαγραφώντας τη διεθνή συγκυρία θα προσπαθήσω σύντομα να δώσω μια πειστική  ερμηνεία για την άνοδο του ευρώ έναντι του δολαρίου.

Η ΕΖ πάει καλά, ήδη έχουν αναθεωρηθεί οι προβλέψεις οικονομικής μεγέθυνσης προς τα πάνω, ο πληθωρισμός είναι χαμηλά κάτω από τις παραδοχές για την χάραξη της νομισματικής πολιτικής της ΕΚΤ, τα επιτόκια μηδενικά ή αρνητικά, το QE συνεχίζεται παρά τις πιέσεις που δέχεται ο Ντράγκι ιδιαίτερα από μέσα ( Μέρκελ και Σόϊμπλε ) για περιορισμό έως και κατάργηση του. Να σημειώσουμε εδώ ότι αυτή τη στιγμή η ΕΚΤ αγοράζει στη δευτερογενή αγορά ομολόγων, ομόλογα των κρατών της ΕΖ ύψους 60 δισ. ευρώ ετησίως. Πληροφορίες κατεβάζουν το ποσό στα 40 δισ. ευρώ το 2018 και σε κάθε περίπτωση θα υπάρξει ομαλός και σταδιακός περιορισμός. Βλέπετε ο Ντράγκι συναντήθηκε πρόσφατα με την πρόεδρο της Fed. 

Η Κίνα πάει καλύτερα σε όρους οικονομικής μεγέθυνσης, σχεδόν διπλάσιους της ΕΕ , αν και με ιδιαίτερα μεγάλο ιδιωτικό χρέος που μπορεί να εξελιχτεί σε φούσκα πολλών μεγατόνων.

Η Ρωσία προσπαθεί να αποδείξει ότι είναι ιδιαίτερα υπολογίσιμη πολεμική μηχανή και σημαντικός ενεργειακός εταίρος.

Η Μεγάλη Βρετανία προσπαθεί να ξεμπλέξει με το Brexit. ζητώντας τη βοήθεια της ΕΕ επειδή αυτή βοήθησε την Ευρώπη στον β΄παγκόσμιο πόλεμο.

Οι Η.Π.Α. πάνε επίσης καλά στα οικονομικά τους, αν και κατά τα άλλα ψάχνουν στην κυριολεξία να βρουν τον δρόμο τους, με την νέα ηγεσία τους να διακηρύσσει τον προστατευτισμό της αμερικανικής οικονομίας και να   έχει κάνει τόσες απολύσεις στον Λευκό Οίκο, όσες δεν έκαναν όλοι οι άλλοι πρόεδροι μαζί. Η Fed αρνείται και αυτή να ανεβάσει τα επιτόκια φαίνεται όμως ότι περιορίζει σταδιακά το QE, με την πρόεδρο της να μη επιθυμεί την ανανέωση της θητείας της εξαιτίας και της διακηρυγμένης θέσης του προέδρου Τράμπ για αντικατάσταση της. Πέταξαν και το κερασάκι στην παγκόσμια κοινή γνώμη για στρατιωτική επέμβαση στη Βόρεια Κορέα και επέβαλαν οικονομικές κυρώσεις στην Ρωσία. Περαιτέρω εκφράζονται φόβοι για σκάσιμο φούσκας πιστωτικών καρτών, αν και όχι στα επίπεδα των subrimes του  2008, αλλά και των πάλαι ποτέ γιγάντων της υψηλής τεχνολογίας. Μ’ όλα αυτά και πολλά άλλα το δολάριο κάθε άλλο παρά ελκυστικό νόμισμα είναι για τους επενδυτές. γιατί λοιπόν αυτοί να μη στραφούν στο ευρώ;

Η Ιαπωνία φαίνεται να ξαναβρίσκει την αίγλη της, μετά την 20ετή ταλαιπωρία της από την ”παγίδα ρευστότητας” στην οποία είχε περιπέσει την δεκαετία του 1990.

Τόσο η ΕΚΤ όσο και η Fed δεν επιθυμούν να ζήσουν καταστάσεις όμοιες με αυτές του 2008

Οι περισσότεροι θα θυμούνται ότι στη συμφωνία του 1944  στο Bretton Woods των Η.Π.Α. αποφασίστηκε από τους συμμάχους η ίδρυση του ΔΝΤ, με αντικείμενο την παρέμβαση του στην εξομάλυνση των συναλλαγματικών ισοτιμιών μεταξύ των νομισμάτων όποτε και όταν έκρινε ότι υπήρχε λόγος. Περαιτέρω κρίθηκε ότι θα έπρεπε να δημιουργηθούν τουλάχιστον δύο άλλα εθνικά νομίσματα τόσο ισχυρά που θα ήταν σε θέση να απορροφήσουν τους κραδασμούς που θα συνέβαιναν στο αμερικανικό δολάριο για οποιοδήποτε λόγο. Επεκράτησε δε τότε η άποψη ότι τα νομίσματα αυτά θα ήταν το ιαπωνικό γεν και το γερμανικό μάρκο, δηλαδή τα εθνικά νομίσματα δύο χωρών που είχαν καταστραφεί στον β’ παγκόσμιο πόλεμο.. Άσχετα το πως και γιατί εξελίχθηκαν τα πράγματα διαφορετικά, ο ρόλος αυτός εκχωρήθηκε στους προέδρους-διοικητές των κεντρικών τραπεζών των ανεπτυγμένων οικονομιών οι οποίοι συνέρχονται πολύ συχνά για να συζητήσουν τις νομισματικές πολιτικές των χωρών τους αφενός αλλά και την παγκόσμια νομισματική κατάσταση αφετέρου. κυρίως όμως να καθορίσουν κοινές πρακτικές σε περιπτώσεις κρίσεων στις αγορές συναλλάγματος αλλά και του παγκόσμιου χρηματοπιστωτικού συστήματος υπό την εποπτεία της τράπεζας διεθνών διακανονισμών. Βλέπετε, οι διοικητές των κεντρικών τραπεζών δεν είναι πολιτικοί.

Με βάση τα παραπάνω, εύκολα καταλήγει κανείς στο συμπέρασμα ότι η ισχυροποίηση του ευρώ έναντι του δολαρίου δεν οφείλεται σε λόγους απρόβλεπτης οικονομικής κατάστασης της ΕΖ ή της  ΕΕ, της Κίνας ή της Ιαπωνίας, αλλά μάλλον στην απρόβλεπτη οικονομική κατάσταση του ΗΒ λόγω Brexit και της αδυναμίας της αμερικανικής κυβέρνησης του προέδρου Τράμπ να χαράξει μια σαφή και ξεκάθαρη πολιτική για το που θέλει να πάει τη χώρα του.  

 

Υ.Γ.

Θα ήθελα πράγματι να ξέρω ποιος είναι ο αρμόδιος φορέας της χώρας μου που ασχολείται με παρόμοιες αναφορές και συνθέτει την πολιτική της.

  

Categories: οικονομία Tags:

Brexit

September 2nd, 2017 No comments

Θα γίνει ή όχι: Μα, ψηφίστηκε από τον βρετανικό λαό ενάμισυ χρόνο πριν. Έ, και….,ο λαός παραπλανήθηκε από τους λαϊκιστές, που τώρα είναι εξαφανισμένοι. Περίεργα πράγματα…………,αλλιώς τα περίμενε η Τερέζα Μέϊ, αλλιώς έγιναν.Οι συζητήσεις τελικά άρχισαν. Τα προβλήματα πολλά, ανθρώπινα δικαιώματα, δικαιοδοσία ευρωπαϊκού δικαστηρίου, εμπόριο-δασμοί, σύνορα Ιρλανδίας  κ.ά. και επιπρόσθετα η Σκωτία απειλεί με απόσχιση. Διαφωνίες ως προς την ιεράρχηση των προβλημάτων που πρέπει να επιλυθούν. Ο λογαριασμός είναι μεγάλος και οι Βρετανοί παραδοσιακά τσιγκούνηδες. Θα γίνει μεγάλος καβγάς. Ο γάλλος Μπαρνιέ, επικεφαλής της ομάδας διαπραγμάτευσης της Ε.Ε. ορισμένος από τις Βρυξέλλες, ζητά από τους Βρετανούς ομόλογους του συγκεκριμένα πράγματα, αυτοί πάνε κι’ έρχονται με αοριστίες και άλλα λόγια να αγαπιόμαστε και το κοστούμι συνεχώς φαρδαίνει. Νομίζουν ότι ζούμε στην εποχή της πάλαι ποτέ κραταιάς Βρετανικής Αυτοκρατορίας. Οι επιχειρήσεις ένθεν κακείθεν φωνάζουν, ζητούν διαφανείς και συγκεκριμένες συμφωνίες σε συγκεκριμένους χρόνους. Η βρετανική λίρα πέφτει και η οικονομία κλυδωνίζεται. Να δούμε που θα πάει η κατάσταση. Ελπίζω το Η.Β. να μη στηρίζεται στον υπερατλαντικό παραδοσιακό φίλο του γιατί θα εκπλαγεί αρνητικά. Ο θείος Σαμ έχει τα προβλήματα  του και έναν πολύ αμφιλεγόμενο ηγέτη που λέει πολλά αλλά κάνει λίγα ή τίποτα.

Όταν συμβαίνουν αυτά με το Brexit, τι θα συνέβαινε άραγε με ένα Grexit ;

Categories: οικονομία Tags:

” Γιατί λέμε, τώρα, ΝΑΙ στο ΔΝΤ ”

January 1st, 2016 No comments

Ακούω συχνά τον τελευταίο καιρό τις αντιφατικές τοποθετήσεις των ιθυνόντων της χώρας μας, που άλλοτε θέλουν μέσα και άλλοτε έξω το ΔΝΤ από τη διαπραγμάτευση του ελληνικού προβλήματος με τους Ευρωπαίους εταίρους-πιστωτές μας. Η θέση μου είναι πολύ απλή. Δεν υπάρχει πιο έμπειρος και πιο επιστημονικά στελεχωμένος οργανισμός παγκοσμίως αφενός και αφετέρου  δεν υπάρχει περίπτωση έγκρισης δανεισμού μιας οποιασδήποτε χώρας από θεσμικούς οργανισμούς ( π.χ. Παγκόσμια Τράπεζα, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων κ.λ.π. ) ή και άλλες χώρες αν δεν ζητηθεί πρώτα η τεχνοκρατική  άποψη του ΔΝΤ. Αν η παραδοχή αυτή γίνεται αποδεκτή δεν καταλαβαίνω τότε γιατί εκτοξεύονται  αυτές οι αντιφατικές κορώνες όταν μάλιστα οι πιστωτές μας επιμένουν στην παρουσία του ΔΝΤ στη διαπραγμάτευση και σαν τεχνικό σύμβουλο και σαν δανειστή. Και ναι μεν το δεύτερο εξαρτάται από πολλές και ποικίλες απόψεις άλλων χωρών μη  δανειστών μας, το πρώτο όμως είναι αδιαπραγμάτευτο ,δεν παζαρεύεται, αν και κατά πολλούς είναι και νομικά δεσμευτικό . Οι ισχυρισμοί που θεμελιώνουν αυτές τις αντιφατικές τοποθετήσεις είναι ότι δεν είναι δυνατόν να συμμετέχει στη διαπραγμάτευση ο φορέας που παραδέχτηκε επίσημα ότι έκανε λάθη στη εκπόνηση των προγραμμάτων προσαρμογής με συνέπεια την αδικαιολόγητη ταλαιπωρία της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. Και ναι μεν εδώ υπάρχει η μισή αλήθεια που δεν είναι άλλη από την θαρραλέα θέση του ΔΝΤ για την ύπαρξη σφαλμάτων, το άλλο μισό πάντως δεν είναι παρά ένα ακόμη τεράστιο και ξεδιάντροπο πολιτικό ψέμα.Μια μεγάλη πολιτική απάτη μέσα στις τόσες, άπειρες που ταλαιπώρησαν τους πολίτες της χώρας μας διαχρονικά. Και εξηγούμαι : Επιστημονικά οι πιθανότητες σφάλματος στην εκπόνηση και υλοποίηση ενός οικονομικού προγράμματος είναι πολλές και ποικίλες. Θα σταθώ σε κάποιες από αυτές επειδή θέλω να αποφύγω την επιστημονική ανάλυση σε βάθος και να οδηγήσω τον αναγνώστη σε άγνωστα νερά. Μια μεγάλη πιθανότητα σφάλματος είναι ο βαθμός ακρίβειας και  αξιοπιστίας των στοιχείων που χρησιμοποιήθηκαν στην εκπόνηση αυτών των προγραμμάτων και μια άλλη μεγάλη πιθανότητα είναι αυτή που σχετίζεται με την ομαλή και απρόσκοπτη υλοποίηση ενός οικονομικού προγράμματος σε σχέση με την παρεμβολή ή όχι πολιτικών εμποδίων. Ποιος αλήθεια, επιστημονικά επαρκής, μπορεί να μας διαβεβαιώσει ότι στα δύο αυτά σημεία, έγιναν αυτά που έπρεπε να γίνουν και παρ’ όλα αυτά τα προγράμματα απέτυχαν; Κατά τη γνώμη μου κανένας εκτός από τους πολιτικούς, ανεξάρτητα κυβέρνησης ή αντιπολίτευσης. Όμως, έτσι παίζεται το παιχνίδι ; Κάθε άλλο. Προσωπικά δεν θα είχα πρόβλημα να δεχτώ τη θέση των πολιτικών μας, αν ήμουν βέβαιος ότι είχαν εκπονήσει το δικό τους πρόγραμμα για την οικονομία και την κοινωνία, τεκμηριωμένο και ρεαλιστικό, με ξεκαθαρισμένες τις παραδοχές και τους στόχους του, με αξιόπιστα εργαλεία και κυρίως με αποδεδειγμένη την ομαλότητα στη πορεία υλοποίησης του. Τότε και μόνο τότε η άλλη πλευρά των διαπραγματευτών είτε αυτοί λέγονται τροϊκα ή κουαρτέτο θα μπορούσαν να καταλάβουν και να συμφωνήσουν λύσεις που θα ταίριαζαν στην ελληνική πραγματικότητα. Όποιος έχει διαπραγματευθεί με ξένους το γνωρίζει καλά το παιχνίδι, όλα αλλάζουν αν είσαι αξιόπιστος, τεκμηριωμένος και προσπαθείς σκληρά, άλλως θα οδηγηθείς στο τέλμα και στη κατάρρευση και θα σου φταίνε άλλοι. Οπότε και η θέση θα παραμένει ΟΧΙ στο ΔΝΤ ή ο,τι άλλο…………………………και η μπάλα στη κερκίδα.

'' Οι καλοκαιρινές διακοπές τελειώνουν………………… ''

October 15th, 2015 No comments

του Καλλία Δράκου, Οικονομολόγου

Οι καλοκαιρινές διακοπές τελειώνουν κι’ αυτή τη χρονιά, με τις τράπεζες μας σε καθεστώς capital-controls και σιγά-σιγά ο καθένας θα γυρίσει στο” πάγκο ” του. Είμαι βέβαιος ότι όλοι μας, σαν πολίτες αυτής της πατρίδας,  βρήκαμε τις μέρες αυτές τον χρόνο να σκεφτούμε, λίγο ως πολύ, που βρισκόμασταν και πού είμαστε, κάναμε την αυτοκριτική μας και καταλήξαμε στα συμπεράσματα μας σε ότι αφορά τις προοπτικές αυτής της χώρας για τους πολίτες της. Εξάλλου είχαμε πολλές αφορμές. Το κυρίαρχο σημείο στις σκέψεις αυτές ήταν και είναι ότι το μέλλον της χώρας και των πολιτών της εξακολουθεί να είναι αβέβαιο σχεδόν σε όλες του τις πτυχές. Παιδεία, υγεία, απασχόληση ( ιδιαίτερα των νέων ), ασφάλιση, φόροι, αποταμίευση και ότι άλλο μπορεί να ενδιαφέρει το μέσο ελληνικό νοικοκυριό βρίσκονται πολύ μακρυά από εκεί που έπρεπε και θα μπορούσαν να είναι. Δεν είναι η ώρα να αναφέρει κανείς τις αιτίες που οδήγησαν τα πράγματα εδώ όπου βρισκόμαστε και να προσδιορίσει το βαθμό συμμετοχής των πολιτών σ’ αυτές. Ένα είναι όμως βέβαιο, δεν αξίζει ο Έλληνας και η Ελληνίδα να ζουν σε ένα τέτοιο περιβάλλον ” πλήρους αβεβαιότητας ”. Από την άλλη μεριά, είναι όμως  βέβαιο ότι οι εταίροι μας στην ΕΖ  για μια ακόμη φορά στάθηκαν δίπλα μας και ενέκριναν εχθές  ένα τρίτο πρόγραμμα στήριξης της ελληνικής οικονομίας και της κοινωνίας, ακόμη-ακόμη, να το δεχτώ γιατί δεν με πειράζει, και για τους  δικούς τους λόγους. Μέχρι πότε όμως θα συμβαίνει αυτό ; Και σε πόσους  Έλληνες νομίζετε ότι  αρέσει αυτή η πρακτική ;

Τι κάνουμε εμείς τώρα ; Αφήστε το τι κάνουν οι άλλοι .

Οι πολιτικοί ταγοί μας θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι ο κρίσιμος χρόνος σωτηρίας αυτής της χώρας τελείωσε, θα πρέπει να αφήσουν τις μικροκομματικές τους σκοπιμότητες και τα πολιτικά και επικοινωνιακά τους τερτίπια, προκηρύσσοντας εκλογές κάθε λίγο και λιγάκι, οικοδομώντας  έτσι μεγάλη πολιτική αστάθεια. Από τότε που ανακάλυψαν την επικοινωνία χάθηκε στη κυριολεξία η αλήθεια. Ας καθίσουν κάτω λοιπόν να δουλέψουν και να συμφωνήσουν σε ένα 15ετές τουλάχιστον πρόγραμμα ανόρθωσης της χώρας που θα δεσμεύει, και συνταγματικά αν είναι δυνατόν, οποιονδήποτε είναι στην κυβέρνηση, άσχετα αν οι εκάστοτε κυβερνώντες θα είναι και υποχρεωμένοι να ακολουθούν τα μνημόνια που συνοδεύουν τις δανειακές συμβάσεις που έχουν υπογραφεί ήδη ή που θα υπογραφούν. Ο  μόνος τρόπος για να αλλάξεις τους όρους των μνημονίων και να τους φέρεις πιο κοντά στην ελληνική πραγματικότητα, δεν είναι η δημιουργική ασάφεια και η  πολιτική διαπραγμάτευση,  είναι να εκπονήσεις και να προβάλεις συνεχώς το ρεαλιστικό και αξιόπιστο πρόγραμμα σου, αναθεωρημένο φυσικά από τις εκάστοτε εξελίξεις, σε κάθε συζήτηση με τους δανειστές, τα τεχνικά τους κλιμάκια και με οποιονδήποτε άλλο γιατί πολύ απλά μυαλά διαθέτεις. Άλλος τρόπος δεν υπάρχει ……….ή να το πω  διαφορετικά οποιοσδήποτε άλλος τρόπος εξαπατά τον ελληνικό λαό και στοιχειοθετεί γεγονότα και καταστάσεις εθνικής μειοδοσίας και προδοσίας. 

Οι Έλληνες πολίτες πρέπει να αισθανθούν ότι έχουν άξιους, δίκαιους και ικανούς κυβερνήτες οι οποίοι δεν τους λένε ψέματα ούτε ωραιοποιούν καταστάσεις επικαλούμενοι αποτυχίες άλλων  και αόριστα διαπλεκόμενα συμφέροντα. Έχουν το φιλότιμο και τη δύναμη να δεχθούν και να αντιμετωπίσουν τα δύσκολα προβλήματα και να τα ξεπεράσουν. Πρέπει όμως να ωριμάσουν αρκετά για να μπορούν να διακρίνουν το γενικό καλό από τα συντεχνιακά τους μικροσυμφέροντα, για να μπορούν να σκεφτούν και να κρίνουν σωστά. Πρέπει να ξεχάσουν τα εύκολα, αυτά πέθαναν ανεπιστρεπτί, αλλά θα πρέπει να γνωρίσουν ότι είναι ανάγκη  να δουλέψουν σκληρά για να προκόψει αυτή η χώρα και οι ίδιοι.

Όταν γίνουν τα παραπάνω, κανείς δεν θα μπορεί να πει την παραμικρή κουβέντα σε βάρος της Ελλάδας και των  Ελλήνων, ούτε  πολιτικά, ούτε κοινωνικά ούτε οικονομικά, ούτε σε  θέματα άμυνας, ασφάλειας, κ.λ.π.. πουθενά…………………………

Γι’ αυτό όσοι δεν τα σκέφτηκαν ακόμη  ας το κάνουν τώρα, δεν είναι αργά.

Categories: πολιτική Tags:

”Οικονομική μεγέθυνση πρώτα και μετά Δημόσιο Χρέος”

September 18th, 2015 No comments

Βαρεθήκαμε να ακούμε τους οικονομολογούντες  πολιτικούς, δημοσιογράφους κ.ά. να συζητούν για το δημόσιο χρέος και το έλλειμμα σαν το μείζον και αξεπέραστο πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας. Δεν θα χαρακτηρίσω τη θέση αυτή σαν ” θέση άνευ σημασίας ”, εκείνο όμως που μπορώ και δικαιούμαι να πω είναι ότι, αν μέχρι σήμερα μας απασχολούσε η οικονομική μεγέθυνση της οικονομίας μας σε διάρκεια ίση με  το μισό χρόνο απο αυτόν που μας απασχολεί το κούρεμα ή η αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους  τότε η οικονομία θα είχε φύγει μπροστά με απρόβλεπτα θετικούς ρυθμούς. Όμως για να γίνει αυτό υπάρχουν βασικές προϋποθέσεις που δεν επιδέχονται καμία καθυστέρηση. Δεν υπάρχει οικονομική μεγέθυνση χωρίς χρηματοπιστωτικό σύστημα ή να το πω διαφορετικά με χρηματοπιστωτικό σύστημα με συνεχείς και μακρόχρονες πιστωτικές επιβραδύνσεις  και πρόσφατα με capital controls. Στη περίπτωση μας αυτά σημαίνουν πολύ απλά, ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών άμεσα, μετά  άρση των capital controls, συνεχής και απρόσκοπτη πραγματική χρηματοδότηση της οικονομίας ( υφιστάμενες και νέες παραγωγικές  επενδύσεις ) μέσα απο συνεχόμενη πιστωτική επέκταση παράλληλα με τις συμφωνημένες ή και άλλες μεταρρυθμίσεις. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι οι διεθνείς οίκοι κρίνουν την βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους μιας χώρας σε όρους κυκλικά αναπροσαρμοσμένων οικονομικών δεικτών, που σημαίνει πολύ απλά ότι οι δείκτες χρέος προς ΑΕΠ ή έλλειμμα προς ΑΕΠ,  έχουν σαν παρονομαστή του κλάσματος το ΑΕΠ που μπορεί να παράγει μια οικονομία όταν αφεθεί να λειτουργήσει πλήρως όσο επιτρέπουν οι δυνατότητες της. Ας αφήσουμε λοιπόν τα περί χρέους και ας κοιτάξουμε να βάλουμε την οικονομία μπροστά με ταχείς ρυθμούς έτσι ώστε οι δείκτες του χρέους να πέφτουν και ας αφήσουμε κατά μέρος τα κουρέματα των επαχθών χρεών. Δεν είναι πρωταρχικής σημασίας το αν δανείζεται μια χώρα, σημασία έχει με τον δανεισμό αυτό να παράγει ΑΕΠ σε ρυθμούς μεγαλύτερους απο το κόστος του δανεισμού,  έτσι ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί αυτά τα δάνεια και όχι να τα μειώνει, διότι με τον τρόπο αυτό και μόνο  οι δείκτες μειώνονται επειδή ο παρονομαστής του κλάσματος αυξάνεται με ρυθμούς μεγαλύτερους απο τον αριθμητή, τόσο απλά και κατανοητά. Ας κάνουν λοιπόν οι εκάστοτε  αρμόδιοι ότι μπορούν για να βάλουν την οικονομία να λειτουργήσει, αντί να συζητούν και να διαπραγματεύονται άπειρες ώρες, φυσικά  στου κασίδι το κεφάλι.   

 

Categories: οικονομία Tags:

Για να θυμόμαστε : Ξενοφών Ζολώτας…..επίκαιρος ( 1 ) για τον προγραμματισμό και τον αναπροσανατολισμό της Ελληνικής Οικονομίας

November 26th, 2012 2 comments

Σε  άρθρο  του  που  δημοσιεύτηκε  στην  εφημερίδα  το  ΒΗΜΑ  της  21/3/1973   με  τίτλο  ””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””  προγραμματισμός  και  αναπροσανατολισμός  της  οικονομίας  ””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””,   ο  ένας  εκ  των  τεσσάρων  σοφών  που  μελέτησαν  το  παγκόσμιο  οικονομικό  και  νομισματικό σύστημα  και  έκαναν  τις  εισηγήσεις  τους  αρμοδίως,  έγραφε  για  την  ελληνική  οικονομία  :

””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””  για  τον  ταχύτερο  αναπροσανατολισμό  της  οικονομίας  προς  την  ορθή  πορεία,   η  οποία  θα  εξασφαλίσει  μακροχρονιώτερη  ανάπτυξη  με  ταχύ  ρυθμό,  ορθολογική  οικονομική  διάρθρωση,  νομισματική  ισορροπία  και  δικαιότερη  διανομή  του  εισοδήματος  απαιτούνται  :  1/  ένα  καλά  θεμελιωμένο  πρόγραμμα  στο  οποίο  θα  έχουν  σταθμιστεί  οι  στόχοι  και  θα  έχουν  επιλεγεί  τα  προσφορώτερα  μέσα  για  την  επίτευξη  τους,  2/  όργανα  στενής  παρακολούθησης  της  εκτέλεσης  του  προγράμματος  και  συντονισμού  των  διάφορων  δραστηριοτήτων.  Τα  όργανα  αυτά  θα  πρέπει  αναλόγως  των  οικονομικών  και  νομισματικών  εξελίξεων  και  των  αδυναμιών  ή  των  παρεκκλίσεων  που  παρουσιάζονται  σε  διάφορους  τομείς  να  υποδεικνύουν  χωρίς  καθυστέρηση  τα  επιβαλλόμενα  μέτρα  για  την  επανόρθωση  των  αποκλίσεων  ή  καθυστερήσεων,  όταν  δε  τούτο  είναι  αναγκαίο  και  την  αναθεώρηση  και  αναπροσαρμογή  του  προγράμματος.  Τούτο  έχει  μέγιστη  σημασία  γιατί  η  διαδικασία  εφαρμογής  του  προγράμματος  είναι  περισσότερο  σημαντική  απο  τη  διαδικασία  σχεδιασμού.  Το  καλύτερο  πρόγραμμα  δεν  θα  συνέβαλε  πολύ  στην  οικονομική  πρόοδο  αν  είχε  την  ατυχία  να  εφαρμοστεί  πλημμελώς.  Τονίζω  τούτο  ιδιαιτέρως  γιατί  στη  χώρα  μας  η  πλημμελής  εκτέλεση  των  προγραμμάτων  και  όχι  η  έλλειψη  καλών  οικονομικών  προγραμμάτων  αποτελεί  την  βασική  αδυναμία  ””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””.

Κανένα  παραπέρα  σχόλιο…………………………………….

 Διαβάστε  :  1/  άρθρο  του  ιδίου  στον  Οικονομικό  Ταχυδρόμο   της  28 /7 / 1966  με  τίτλο  ””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””  η  προγραμματολογία  εμπόδιο  στην  οικονομική  ανάπτυξη  ””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””  και  2/  του  ιδίου  ””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””  Νομισματικές  και  Οικονομικές  Μελέτες  1945 – 1996  ””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””,  εκδ.  Τράπεζας  της  Ελλάδος – Αθήνα  1997-  

Categories: οικονομία Tags:

καλωσήρθατε

November 4th, 2012 No comments

Καλωσήρθατε στο ιστολόγιο του Οικονομολόγου Καλλία Δράκου.

Categories: γενικά Tags:

Για να θυμόμαστε : Ξενοφών Ζολώτας…..επίκαιρος ( 2 ) για την Ευρωπαίκή Ενοποίηση

March 9th, 2012 No comments

Σε  ομιλία  του  στην  Ολομέλεια  της  Ακαδημίας  Αθηνών  στις  28/3/1991,  ο  καθηγητής  και  ακαδημαϊκός  έλεγε  :

Ι.  Για  τα  προβλήματα  της  οικονομικής  και  νομισματικής  ενοποίησης

””””””””””””””””””””””””””””””””  Η  οικονομική,  η  νομισματική  και  η  πολιτική  ένωση  αποτελούν  τις  τρείς  αλληλοεξαρτώμενες  επιδιώξεις  της  Ευρωπαίκής  Κοινότητας.  Δεν  είναι  δυνατόν  να  υπάρξει  πλήρης  και  τέλεια  οικονομική  ένωση,  ούτε  πλήρης  και  τέλεια  νομισματική  ή  πολιτική  ένωση,  χωρίς  την  ταυτόχρονη  ολοκλήρωση  και  των  άλλων  διαδικασιών………Πρέπει  όμως  να  σημειωθεί  ότι  ο  μονομερής  υπερτονισμός  της  νομισματικής  σταθερότητας  ως  στόχου  της  Ευρωπαίκής  Ένωσης  δίνει  την  ψευδή  εντύπωση  ότι  επιδιώξεις  όπως  η   μεγέθυνση  του  εθνικού  προίόντος  και  η  απασχόληση,  που  εξασφαλίζουν  αύξηση  των  εισοδημάτων  και  κοινωνική  ειρήνη,  είναι  ήσσονος  σημασίας   για   την  Νομσματική  Ένωση.  Βεβαίως,  η  νομισματική  σταθερότητα  αποτελεί  βάση  και  προύπόθεση  για  την  εξασφάλιση  ενός  σταθερού  ρυθμού  οικονομικής  μεγεθύνσεως.  Αυτό  όμως  δεν  σημαίνει  ότι  πρέπει  να  παραγνωρίζεται  η  σημασία  του  δεύτερου,  επειδή  η  διτήρηση  της  νομισματικής  σταθερότητας  εξαρτάται  σε  ένα  βαθμό  και  απο  την  εξασφάλιση  ενός  σταθερού  ρυθμού  οικονομικής  ανόδου……..Όπως  έχει  αποδείξει  η  πείρα  των  τελευταίων  ιδίως  ετών,  η  δημιουργία  υπέρογκων  δημοσιονομικών  ελλειμμάτων  υπήρξε  ο  μεγαλύτερος  εχθρός  της  νομισματικής  σταθερότητας.Γι’ αυτό,  ορθώς  απεδόθη  ιδιαίτερη  σημασία  στα  ελλείμματα  αυτά  και  ετέθη  ως  βασικός  όρος  η  εφαρμογή  μέτρων  που  θα  προλαμβάνουν  αυτό  τον  κίνδυνο………Κατά  τη  γνώμη  μου,  παράλληλα  προς  την  νομισματική  και  δημοσιονομική  πειθαρχία,  θα  έπρεπε  να  προσδιορίζεται  και  μία  συνεπής  πολιτική  εισοδημάτων  στις  χώρες  μέλη……..Πάντως,  ο  κίνδυνος  ανόδου  των  εργατικών  αμοιβών  πέραν  της  αύξησης  της  παραγωγικότητας,  έστω  και  μειωμένος,  θα  εξακολουθεί  να  υπάρχει  στους  κόλπους  της  Ευρωπαϊκής  Κοινότητας.  Φρονώ  δε  ότι  το  θέμα  αυτό  θα  έπρεπε  να  διερευνηθεί  και  να  υπάρξει  μία  εκτίμηση  των  επιδράσεων  του  που  θα  μπορούσαν  να  προκληθούν  απο  την  πλευρά  αυτή………Στην  περίπτωση  που  θα  έχει  δημιουργηθεί  μια  απόκλιση  της  οικονομίας  κράτους  μέλους,  με  αποτέλεσμα  την  απώλεια  μέρους  της  ανταγωνιστικότητας  της,  η  αναπροσαρμογή  της  οικονομίας  της  χώρας  αυτής  είναι  δυνατή  είτε  με  ελάττωση  των  εξόδων  παραγωγής  και  ιδίως  των  μισθών,  είτε  με  αύξηση  της  παραγωγικότητας  της  ή  και  με  τα  δύο  ταυτοχρόνως……..Το  πρόβλημα  των  λιγότερο  αναπτυγμένων  χωρών  είναι  ιδιαίτερα  σοβαρό  για  την  Κοινότητα,  τόσο  από  πολιτικής  όσο  και  κοινωνικής  απόψεως,  δεδομένου  ότι  θα  μπορούσε  να  προκαλέσει  διάφορες  επιπλοκές.  Αυτές  συνίστανται  στο  ότι  εάν  δεν  επιδειχθεί  το  απαιτούμενο  ενδιαφέρον  για  τις  οικονομίες  των  χωρών  αυτών,  θα  κινδυνεύουμε  να  δούμε  τις  μεν  πλούσιες  χώρες  να  γίνονται  πλουσιότερες,  τις  δε  φτωχές  φτωχότερες.,,,,,,Ένα  άλλο  ζήτημα,  στο  οποίο  πρέπει  να  δώσει  ιδιαίτερη  προσοχή  η  Ευρωπαϊκή  Κοινότητα  κατά  την  κρίσιμη  διαδρομή  των  μεταρρυθμίσεων  που  έχουν  αποφασιστεί,  είναι  η  αποφυγή  εισδοχής  νέων  χωρών  στους  κόλπους  της.

ΙΙ.  Για  την  πολιτική  ένωση

…….Χωρίς  την  πολιτική  ένωση  δεν  αποκλείεται  μακροχρόνια  να  δημιουργηθούν  εξελίξεις  τέτοιες  που  να  συντελέσουν  στη  διαμόρφωση  νέων  πολιτικοοικονομικών  συσχετισμών  στην  Ευρώπη,  γεγονός  που  θα  μπορούσε  να  προκαλέσει  ακόμη  και  την  απόσχιση  μιας  ή  δύο  χωρών  απο  την  Ευρωπαϊκή  Ένωση.   ……..  Η  Ευρωπαίκή  Ένωση  πρέπει  να  αποτελέσει  στο  μέλλον  μια  οικονομική  και  πολιτικά  δύναμη,  όχι  μόνο  για  την  οικονομική  και  κοινωνική  ανάπτυξη  και  ασφάλεια  της,  αλλά  και  για  την  προάσπιση  γενικότερα  της  ειρήνης  και  της  ασφάλειας  σε  ολόκληρο  τον  κόσμο,  δεδομένου  ότι  ουδείς  δύναται  να  της  προσάψει  κατακτητικές  ή  ιδιοτελείς  διαθέσεις  που  στο  παρελθόν  προσύπτοντο  σε  άλλες  μεγάλες  χώρες.  Η  πολιτική  ένωση  της  Ευρώπης  είναι  πλέον  ιστορική  αναγκαιότητα,  για  να  εξασφαλιστεί  μονίμως  η  εσωτερική  συνοχή  της  και  η  πλήρης  και  σταθερή  Οικονομική  και  Νομισματική  Ένωση  σε  μακροχρόνια  βάση.

 

Διαβάστε  :  του  ιδίου  Νομισματικές  και  Οικονομικές  Μελέτες  1945 – 1996-  Τόμος  Β-  ””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””,  εκδ.  Τράπεζας  της  Ελλάδος – Αθήνα  1997-

 

Categories: οικονομία Tags:

Κρύβουν κάτι ;

February 26th, 2012 No comments

Μετά  την  έγκριση  του  PSI  και  της  νέας  δανειακής  συμφωνίας  της  Ελλάδας  στο τελευταίο  Eurogroup  (  20/2/2012  )  υπάρχουν  διαφωνίες   του  ΔΝΤ  και  της  ΕΕ   κύρια  σε  θέματα  βιωσιμότητας  του  δημόσιου  χρέους   με  προβολή  το  έτος  2020   αλλά  και  της  αναπτυξιακής  προοπτικής  της  χώρας .   Ειναι  χαρακτηριστική  η  δήλωση  Ομπάμα  ότι  η  συμφωνία  αυτή  είναι  ένα  βήμα  και  μόνο,  Η  ΕΕ  πρέπει  να  κάνει  πολλά  περισσότερα   Απο  την  άλλη  πλευρά   διάφορες  ευρωπαίκές  πηγές  συμπίπτουν  στην  εκτίμηση  ότι  πολύ  σύντομα  η  Ελλάδα  θα  ζητήσει  και  άλλη  βοήθεια  απο  τους  εταίρους  της   στο  εγγύς  μέλλον  και   ότι  μπορεί  να  ανακάμψει  μόνο  έξω  απο  την  ΕΖ  και  άλλα  τέτοια.  Να θυμήσουμε  ότι  το  ΔΝΤ  θα  αποφασίσει  για  το  ύψος  της   συμμετοχής  του  στο  δεύτερο  πακέτο  βοήθεας  στις  13/3/2012,  ενώ  η  σύνοδος  κορυφής  της  ΕΕ  θα  επικυρώσει  την  συμφωνία  του  Eurogroup  στις  29/2/2012.

Μία  πιθανή  χρυσή  τομή  μεταξύ  των  δύο  θέσεων  θα  ήταν  η  έξοδος  της  Ελλάδας  από  το ευρώ  χωρίς  να  πάψει  να  είναι  μέλος  της  ΕΕ,  με  ένα  νόμισμα  σε  σταθερή  ισοτιμία  με  το  αμερικανικό  δολλάριο  (  επιλεκτική  χρεωκοπία   εντός  της  ΕΕ  )  και  ταυτόχρονη  υλοποίηση  ενός  αναπτυξιακού  προγράμματος  μαμούθ  με  επενδύσεις   Αμερικανικής,   Ισραηλινής  και  Αραβικής  προέλευσης , ας  πούμε,  στον  τομέα  έρευνας  εξόρυξης  και  εκμετάλλευσης  των  υδρογονανθράκων  της  ελληνικής  ΑΟΖ.  Αυτή  η  χρυσή  τομή  είναι  μεν  οικονομική  καλύπτει  όμως  και  τα  στρατηγικά  γεωπολιτικά  συμφέροντα  της  παγκόσμιας  υπερδύναμης.  Με  ένα  τέτοιο  σενάριο  φυσικά,  και  θα  είναι  πολύ  λυπηρό,  θα  προκύψει  σίγουρα  και  η  διάσπαση  της  ΕΖ  και  υπό  προύποθέσεις  και  της  ΕΕ.

Μια  λύση  ενός  τέτοιου  προβλήματος   πρέπει  να  έχει  γεωπολιτικό  χαρακτήρα  και  όχι  αμιγώς  οικονομικό,  δεν  νομίζετε……..

Categories: οικονομία Tags: